Jump to content

Distance (2001)


Recommended Posts

fJoOwsJqsGJLOLhWd9Vn1jgYGJY.jpg


Distance
Жанр: драма, артхаус
Година: 26 май 2001

Времетраене: 132 мин.
Кинематография: Ютака Ямазаки
Режисьор: Хироказу Корееда
Участват: Арата, Юске Исея, Асано Таданобу, Сусуму Тераджима, Юи Нацукава, Рьо, Канджи Цуда, Кеничи Ендо
Субтитри: Английски

Wiki
Номинация: Златна палма 2001
IMDB

 

Резюме

Дистанцията през погледа на Хирокадзу Коре-еда
Забравете всичко, което сте гледали до този момент! Това е истинско произведение на изкуството. Зашеметяващ разказ за група хора, докоснати от последиците на една и съща трагедия. Филм за живота, смъртта и смисъла на съществуването.
Лентата започва с радио съобщение, което напомня на жителите на Токио, че следващия ден ще се навършат 3 години от фатален инцидент, предизвикан от сектата Ark of Truth (Заветът на истината). Това събитие е довело до отравянето на водната система в столицата на Япония и до невинни жертви от страна на обитателите й.
Какво се е криело зад подобно безпричинно деяние?Необясним псевдо-религиозен бунт? Или съвременен био-терористичен акт?

Подобни събития не са новост в живота на японците (препратките към сектата Аум и обгазяването на Токийското метро преди повече от десетилетие са истински доловими).
В посочения ден четирима души, Атсуши (Арата), Масару (Юске Исея), Киоко (Юи Натсукава) и Кай (Сусуму Тераджима), също се подготвят за отбелязването на годишнината. Обикновени хора с обикновени съдби, които на пръв поглед нямат нищо общо помежду си.

 

 

 

Така е до момента, в който Масару получава телефонно обаждане от Атсуши и на следващата сутрин двамата се срещат на гарата с Киоко и Кай. Тя е отправната точка за пътуването им до мястото, където членовете на сектата Ark of Truth са се самоубили преди 3г. Оказва се, че това са техни роднини, дошли да се молят за спасение на душите им.
Местността, където се е случил инцидентът, се намира отвъд гъста гора, край бреговете на тихо езеро, обградено от лека мъгла. Тишината е абсолютният владетел сред този неземен пейзаж. Нейното мълчание е нарушавано единствено от звуците на птиците наоколо.
След като приключват с ритуалите, посетителите си тръгват, но по обратния път откриват, че автомобилът, с който са дошли, е изчезнал мистериозно. Така четиримата се оказват изгубени в средата на нищото, където към тях се присъединява още едно лице - бившият член на Ark of Truth, единствен оцелял след фаталното събитие, Саката (Асано Таданобу). Когато здрачът се превръща в тъмнина, групата решава да се подслони в стара постройка, служила като убежище за членовете на сектата. Следва една неспокойна нощ, изпълнена с мисловни лутания и появата на множество неизяснени въпроси.
Защо близките на тези хора са изоставили роднините си? Защо са решили да се присъединят към смъртоносния култ, оказал пагубно влияние върху техните съдби? 
Откриват ли четиримата отговорите, които търсят? Или мистерията става все по-заплетена?
С натъпването на нощта емоциите изплуват още по-осезаемо.
Ретроспективните спомени на героите пресъздават откъслечни моменти от миналото им, в което основна роля са играели членовете на религиозниата секта. Успоредно с тях се редуват и картини от настоящото поклонение пред езерото.
Като отнема връзката на участниците с цивилизования свят, режисьорът ги пренася в друга реалност, където единствено е възможно да достигнат до отговорите на въпросите, които ги измъчват.
Абсолютен реализъм лъха от лентата. Това се подсилва най-вече от естествените звуци, използвани като фон към историята.
Зрителят има чувството, че сам е взел камера и е започнал да снима реалните събития във филма.
Режисьорската проницателност е съчетала умело отделните елементи от разказа.
Подобно на After life, тук Корееда отново смесва документалност и фикция. Това е може би най-изчерпателният и съществен опит на режисьора в тази сфера. Улавянето на спомените на персонажите също е негова запазена марка, както и умението му да предаде отчуждението и емоционалната изолация на обречените, след като те стават все по-свързани с въпросния култ.
Другата връзка е своеобразното "интервюиране" на участниците и в двете продукции. Тези "свидетелски показания" имат за цел да открият някакво логично обяснение за случилото се. На това вероятно се надяват и роднините на загиналите като се връщат всяка година на фаталното място, пред спокойното езеро.  
Какво се случва накрая?
Усложняването на сценария идва с развитието на действието.
Имам си дума-определение за всеки филм на Коре-еда. Тази лента абсорбира напълно терминът мистерия.
Оказва се, че зрителят така и не успява да улови виталният ритъм на човешките чувства и да си обясни действията на персонажите в Distance.
Отговорите на въпросите остават непонятни, енигматични и в крайна сметка, неуловими. Нещо повече, мистериите се увеличават, след като в купето на обратния влак героят на Асано подклажда ново съмнение. Тогава зрителят започва да се пита: "Какво ми е убягвало през цялото време?"
Обърнете внимание на всяка сцена, защото дори и най-дребните детайли тук са от значение. Публиката смята, че гледа нещо, което е напълно ясно, но в крайна сметка осъзнава, че същността му се е изплъзнала и решава, че трябва да започне отначало.
 
Успокояващ, зареждащ, философски, обективен портрет на загубата, скръбта и лечебната сила на дистанцията. 
 
Езерото като жив образ
 Човек има чувството, че то е истински персонаж, който играе ключова роля в историята. Пейзажът наоколо е неописуемо красив. Гората, мостът, спокойните води на езерната повърхност. Те водят героите към друг свят, намиращ се някъде отвъд, извън нашето време и пространство. Там душите на живите и мъртвите могат да открият така търсеният покой.
 
Удивителна кинематография! Изключителна игра от страна на актьорите. 
 
Разговорите между героите 
* Исея-Арата и вижданията им за съществуването на Бог;
* Асано-Арата и съмненията, които се появяват между тях;
 
Мистериозният подпалвач
 Кой е героят на Арата? Възможно ли е самият и той да е бил член на Ark of Truth?
Очевидно е, че не е имал роднинска връзка с Йоко, въпреки че действията му във филма бяха напълно реалистични, когато се представяше за неин по-малък брат.
Едно предположение подсказва, че той може би е бил син на водачът на култа. Но нали всички последоветели на подобни течения наричат себе си деца на лидера, който ги води?
Ясно е, че той е свързващо звено между няколко от главните участници в култа. Първо, Астуши и Масару са приятели от детството. Атсуши е познавал още една от жертвите на сектата - Йоко, която той нарича своя сестра. 
Огънят също играя важна роля в лената. В огън са загинали членовете на сектата. Чрез огънят Атсуши изгаря снимките на въображаемото си семейство. Огънят може да се тълкува и като средство за премахване на вината и пречистване на душата.
И след хилядите въпроси, които се появяват в съзнанието ни, нещо важно остава на заден план.
Какво се е случило с изчезналите превозни средства на героите? Изглежда, че и участниците, и режисьора, и зрителите, изцяло забравят за тази малка подробност след края на надписите.
 
* Единственият минус в лентата (ако изобщо можем да говорим за подобно нещо) остава дългата й продължителност. Оказва се, че дори в началните 15 минути има ключови сцени, в които са заложени важни елементи от цялостния пъзел.
 


Пълно резюме със спойлери:
Тук

Свали с английски субтитри :click:

 

Свали български субтитри :subs: :click:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

О, чуден филм, визуално впечатляващ и интелектуално предизвикателен. Вторият ми любим на Корееда след Afterlife.

Ако в някакъв момент ви се прииска по-различно кино преживяване, това е един от филмите, които ще свършат работа

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Каква приятна изненада! Не очаквах някой да му е обърнал внимание. Още по-добре. Така ще можем да обсъдим мистерията във филма.

 

Според теб, кой е героят на Арата? И защо се представяше за брат на една от участничките в култа?

 

Реших да гледам това заглавие, защото преди няколко дни ми попадна новият филм на Корееда - Куки нингьо. Честно казано, той ме остави със смесени чувства. Не че беше лош, но ми поднесе по-различно усещане от досегашните ленти на същия режисьор.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Щях да кажа, че няма начин да пропусна филм на Корееда, но се сетих, че засега се въздържам от Air Doll, защото още от постера нещо се разколебах да го гледам, а от синопсиса - още повече. :D

 

В Distance специално ме впечатли крайният реализъм, не че съм му чак толкова привърженичка, освен ако не е магически :D, но тук буквално всички сцени в гората и хижата имах чувството, че са снимани със скрита камера, толкова бяха непринудени и със съвсем естествен диалог, сякаш не по сценарий. Същевременно сцените от миналото, които представят предисторията на всеки герой и дават някаква идея защо всеки е стигнал там където е в момента, са заснети по традиционен начин и осигуряват динамиката на филма. Хареса ми този похват.

 

На въпроса:

 

 

Струва ми се, че той беше син на ръководителя на култа (изгарянето на семейната снимка накрая), как мислиш? Но за мотивите му да е там не съм съвсем сигурна, ще трябва да помисля. :D

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз нямах никакви подобни предположения до момента, в който Саката не хвърли това съмнение.

 

Да, стана ми странно това, че Ацуши разговаряше с "баща си" като с чужд човек, но си помислих, че в превода има грешка. Оказа се, че трябваше да изгледам филма още веднъж, за да си обясня някои неща. Но тази енигма така и не я разбрах докрай. Дори съм склонна все още да вярвам, че той е бил брат на момичето от сектата. Толкова убедителен изглеждаше в действията си.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Спокойствие и хармония с природата. Обикновен излет в планината на 5-тима души. А дали?

 

Помощ, някой да ми обясни филма. Нищо не разбрах накрая. Няма начин подпалвача да е бил част от сектата, защото героят на Таданобу Асано щеше да го познава. Ако самият той е бил този за когото се представяше разбира се. 

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Неизбежно е. Трябва да го гледаш още веднъж. После пак ще говорим, но обърни внимание на всеки кадър, всяка реплика. Въпреки че каквото и да мислиш на финала, всичко ще бъде само предположения, понеже Коре-еда не е дал отговорите ясно и просто.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...