Jump to content

Rashomon (1950) (Акира Куросава/ Akira Kurosawa)


Recommended Posts

spacer.png

Rashomon

 



Свали филма :


С български субтитри


Филмът с английски субтитри


IMDb



Държава: Япония
Жанр: Исторически, драма
Продължителност: 88 мин.
Сценарий: Рюноске Акутагава, Акира Куросава
Режисьор: Акира Куросава
Участват: Тоширо Мифуне, Мачико Кьо, Такаши Шимура, Масаюки Мори, Минору Чиаки и др.

Награди:
1951 г. — Приз „Златен лъв на св. Марко“ на Международния кинофестивал във Венеция.
1951 г. — „Награда на италианската филмова критика“ на Международния кинофестивал във Венеция.
1951 г. — Приз „Най-добра актриса“ за Мачико Кьо на Майничи Филм Конкурс (Mainichi Film Concours), Токио.
1951 г. — Приз „Синя лента“ от Блу Рибън Ауърдс (Blue Ribbon Awards), Токио.
1953 г. — Приз на Нешънъл Борд ъф Ревю, САЩ (National Board of Review, USA)

 



Сюжет:
Една наглед, зловеща история, но пресъздадена по невероятен начин, така че превръща филма в шедьовър.
Дванадесети век. Япония. Странна, страшна, ужасяваща история. История за изнасилване и убийство.
История, разказана по четири различни начина. История за лъжи и суета.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди около десет години гладах една класация на 100 най-добри филми на века Рашомон беше май в първата петица. той преобръща кино разказът с философията за истината и нейното възприятие. И за пречистването. Това е в основата на Герой от Джан Имоу. А най-хубавото е, че Куросава разказва така ,.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Впечатляваща актьорска игра, ей на това казвам истинска игра.Актрисата си заслужава наградата, толкова много се четеше в нейните очи, когато оператора стопирваше на нея.Нищо и никакъв сценарий, но в който имаше всеизвестни истини,които заслужават отново и отново, да се припомнят.Rashomon е филм изигран и режисиран по блестящ начин!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Куросава е пресъздал в киното гениалният замисъл на Рюноске Акутагава. В случая са обединени две от неговите кратки истории - В гъсталака и Вратата Рашомон, за да се получи този шедьовър.

Творчеството на Акутагава е пълно с подобни примери и разкази, които правят уникален анализ на човешката психика. Според мен, историята, която достига връхната точка това отношение, се нарича Благодарност за добрината. Ще се радвам някой ден да я видя филмирана.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Наистина един от най-великите филми на всички времена.

Но винаги съм се чудила защо във филма са добавили четвъртата гледна точка, "обективната", при положение че в новелата на Акутагава са само трите версии. Все ми се струва, че щеше да е по-интригуващо зрителят да бъде оставен сам да реши чия версия е достоверната.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Наистина един от най-великите филми на всички времена.

Но винаги съм се чудила защо във филма са добавили четвъртата гледна точка, "обективната", при положение че в новелата на Акутагава са само трите версии. Все ми се струва, че щеше да е по-интригуващо зрителят да бъде оставен сам да реши чия версия е достоверната.

Да не забравяме, че филмът е правен 1950 г.! Той е достатъчно шокиращ за западните зрители от онова време, свикнали с холивудските стандарти. Според мен Куросава просто се е смилил над тях и им е сложил и "верният отговор". Това не прави филма по-малко велик -като пиша "велик", тази дума ми се струва слаба като описание на качествата му.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Бях забравил колко много ми харесват черно-белите филми. :) Действат ми супер успокояващо. Сякаш попадам в един друг свят, в който го няма напрежението на цветовете. Като спомените, които са безцветни...

 

Почти като да четеш манга :D

 

Филма е невероятен и ще е актуален дори след още 100 години. Става въпрос за човешката психика и как съзнанието на човек винаги нагласява нещата, така както на него му е угодно. Човек си намира извинения, успокоява се и продължава напред. Такива са хората за добро или лошо. Във всяка една от трите гледни точки, общото беше лъжата. Така нагласена и изчистена от срамните моменти, че да може да оправдае поведението ти. Всеки един от тези хора беше грешен, бандитът, жената, мъжът... дори и хората които си разказваха тази история. Но въпреки всичко, гледайте и вижте какви неща се случват всъщност... :)

 

 

 

 

Този филм го изгледах два пъти един след друг, рядко ми се случва. Много ми беше приятно да го гледам.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Бях забравил колко много ми харесват черно-белите филми. :) Действат ми супер успокояващо. Сякаш попадам в един друг свят, в който го няма напрежението на цветовете. Като спомените, които са безцветни...

Ей това ми хареса истински - "черно-бели филми и спомени безцветни", баш тупкането на сърцето.

 

Лично за мен не е съвсем правилно да наричам това произведение кино филм - не е така ангажирващо за очите, колкото

за въображението, не съм чел книгата, но допускам, че е всепроникваща в съзнанието.

 

По принцип се плаша, да коментирвам филми на Куросава - не толкова заради известноста му и световното признание,

или за това, че се чувствам дребен пред неговия гений, а защото е изключителен провокатор и интерпретациите,

анализите и критиката, по-скоро отнемат от силата на неговия почерк.

 

Какво мога да кажа за филма ....... честно казано не знам и предпочитам да цитирам един откъс, диалог

м/у бивш монах (бивш в смисъла на църковното послушание) и едно непълнолетно все още момиче, но познати от деца

и влюбено в същия този монах в цитирания момент на разказа (естествено вече излязло от детската си възраст):

 

"— Във вашите думи за всички има донякъде истина — каза тихо Альоша.

— Ах какви мисли у вас! — изпищя възторжено Лиза. — У монах! Няма да повярвате колко ви уважавам, Альоша, за това, че никога не лъжете. Ах, ще ви разправя един мой смешен сън: аз понякога сънувам дяволи, уж е нощ, аз съм си в стаята с една свещица и изведнъж навсякъде дяволи, по всички ъгълчета и под масата, и отварят вратата, а там, зад вратата, цяло сборище и искат да влязат и да ме хванат. И вече идват, вече ще ме хванат. Пък аз изведнъж се прекръствам — и хайде всички назад, страх ги е, но не си отиват, а стоят до вратата и из ъглите, чакат. И изведнъж изпитвам ужасно желание гласно да хуля Бога и почвам да го хуля, а те бързо пак тръгват всички към мене, така се радват — и ето пак ме хващат, ама изведнъж като се прекръстя пак — и всичките назад. Страшно весело, просто дъхът ми спира."

 

 

п.п. изключителния момент в сюжета (не знам има ли го в книгата) е <<детето>>. Филма е разказ как човека върви срещу себе си,

въпрос(и) няма, но отговора е един и той е <<детето>> . Защо се появява <<детето>> в края на историята, след всички гледни точки,

защо <<детето>> е бедно - всички са при портата Рашомон (значи ли нещо тази дума "рашомон" ) , не заради разнищването на

случая, а заради <<детето>>, защото всички са виновни за всички, за всички <<детета>>. Има малки деца, има и големи деца, но

всички са <<детета>> и спасението на света е разнищването, то е общата самоизмамата, отговора за всички, ходът към себе си е <<детето>>.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Щом сте харесали Рашомон, можете да прочетете и разказите на Акутагава. Те са кратки, събрани са в няколко страници и са преведени на български.

Гледайте още един филм, правен миналата година и използващ подобен подход при пресъздаването на дадено събитие - Kokuhaku.

През 1982г. Рашомон е удостоен със символичната награда "Лъв на лъвовете" по случай 50 годишнината на кинофестивала във Венеция. 24-членно жури го обявява за най-добър от 24-те филма, получавали до този момент Златен лъв.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...