Jump to content
KKatrin

Rashomon (1950) (Акира Куросава/ Akira Kurosawa)

Recommended Posts

936full-rashomon-poster1.jpg

Rashomon

 



Свали филма :


С български субтитри


Филмът с английски субтитри


IMDb


 


Държава : Япония
Жанр : Исторически, драма
Продължителност : 88 мин.
Сценарий : Рюноске Акутагава, Акира Куросава
Режисьор : Акира Куросава
Участват : Тоширо Мифуне, Мачико Кьо, Такаши Шимура, Масаюки Мори, Минору Чиаки и др.

Награди :
1951 г. — Приз „Златен лъв на св. Марко“ на Международния кинофестивал във Венеция.
1951 г. — „Награда на италианската филмова критика“ на Международния кинофестивал във Венеция.
1951 г. — Приз „Най-добра актриса“ за Мачико Кьо на Майничи Филм Конкурс (Mainichi Film Concours), Токио.
1951 г. — Приз „Синя лента“ от Блу Рибън Ауърдс (Blue Ribbon Awards), Токио.
1953 г. — Приз на Нешънъл Борд ъф Ревю, САЩ (National Board of Review, USA)

 

 




Сюжет :
Една наглед, зловеща история, но пресъздадена по невероятен начин, така че превръща филма в шедьовър.
Дванадесети век. Япония. Странна, страшна, ужасяваща история. История за изнасилване и убийство.
История, разказана по четири различни начина. История за лъжи и суета.

 

 

 


 

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди около десет години гладах една класация на 100 най-добри филми на века Рашомон беше май в първата петица. той преобръща кино разказът с философията за истината и нейното възприятие. И за пречистването. Това е в основата на Герой от Джан Имоу. А най-хубавото е, че Куросава разказва така ,.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Впечатляваща актьорска игра, ей на това казвам истинска игра.Актрисата си заслужава наградата, толкова много се четеше в нейните очи, когато оператора стопирваше на нея.Нищо и никакъв сценарий, но в който имаше всеизвестни истини,които заслужават отново и отново, да се припомнят.Rashomon е филм изигран и режисиран по блестящ начин!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Куросава е пресъздал в киното гениалният замисъл на Рюноске Акутагава. В случая са обединени две от неговите кратки истории - В гъсталака и Вратата Рашомон, за да се получи този шедьовър.

Творчеството на Акутагава е пълно с подобни примери и разкази, които правят уникален анализ на човешката психика. Според мен, историята, която достига връхната точка това отношение, се нарича Благодарност за добрината. Ще се радвам някой ден да я видя филмирана.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Наистина един от най-великите филми на всички времена.

Но винаги съм се чудила защо във филма са добавили четвъртата гледна точка, "обективната", при положение че в новелата на Акутагава са само трите версии. Все ми се струва, че щеше да е по-интригуващо зрителят да бъде оставен сам да реши чия версия е достоверната.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Наистина един от най-великите филми на всички времена.

Но винаги съм се чудила защо във филма са добавили четвъртата гледна точка, "обективната", при положение че в новелата на Акутагава са само трите версии. Все ми се струва, че щеше да е по-интригуващо зрителят да бъде оставен сам да реши чия версия е достоверната.

Да не забравяме, че филмът е правен 1950 г.! Той е достатъчно шокиращ за западните зрители от онова време, свикнали с холивудските стандарти. Според мен Куросава просто се е смилил над тях и им е сложил и "верният отговор". Това не прави филма по-малко велик -като пиша "велик", тази дума ми се струва слаба като описание на качествата му.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Бях забравил колко много ми харесват черно-белите филми. :) Действат ми супер успокояващо. Сякаш попадам в един друг свят, в който го няма напрежението на цветовете. Като спомените, които са безцветни...

 

Почти като да четеш манга :D

 

Филма е невероятен и ще е актуален дори след още 100 години. Става въпрос за човешката психика и как съзнанието на човек винаги нагласява нещата, така както на него му е угодно. Човек си намира извинения, успокоява се и продължава напред. Такива са хората за добро или лошо. Във всяка една от трите гледни точки, общото беше лъжата. Така нагласена и изчистена от срамните моменти, че да може да оправдае поведението ти. Всеки един от тези хора беше грешен, бандитът, жената, мъжът... дори и хората които си разказваха тази история. Но въпреки всичко, гледайте и вижте какви неща се случват всъщност... :)

 

 

 

 

Този филм го изгледах два пъти един след друг, рядко ми се случва. Много ми беше приятно да го гледам.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Бях забравил колко много ми харесват черно-белите филми. :) Действат ми супер успокояващо. Сякаш попадам в един друг свят, в който го няма напрежението на цветовете. Като спомените, които са безцветни...

Ей това ми хареса истински - "черно-бели филми и спомени безцветни", баш тупкането на сърцето.

 

Лично за мен не е съвсем правилно да наричам това произведение кино филм - не е така ангажирващо за очите, колкото

за въображението, не съм чел книгата, но допускам, че е всепроникваща в съзнанието.

 

По принцип се плаша, да коментирвам филми на Куросава - не толкова заради известноста му и световното признание,

или за това, че се чувствам дребен пред неговия гений, а защото е изключителен провокатор и интерпретациите,

анализите и критиката, по-скоро отнемат от силата на неговия почерк.

 

Какво мога да кажа за филма ....... честно казано не знам и предпочитам да цитирам един откъс, диалог

м/у бивш монах (бивш в смисъла на църковното послушание) и едно непълнолетно все още момиче, но познати от деца

и влюбено в същия този монах в цитирания момент на разказа (естествено вече излязло от детската си възраст):

 

"— Във вашите думи за всички има донякъде истина — каза тихо Альоша.

— Ах какви мисли у вас! — изпищя възторжено Лиза. — У монах! Няма да повярвате колко ви уважавам, Альоша, за това, че никога не лъжете. Ах, ще ви разправя един мой смешен сън: аз понякога сънувам дяволи, уж е нощ, аз съм си в стаята с една свещица и изведнъж навсякъде дяволи, по всички ъгълчета и под масата, и отварят вратата, а там, зад вратата, цяло сборище и искат да влязат и да ме хванат. И вече идват, вече ще ме хванат. Пък аз изведнъж се прекръствам — и хайде всички назад, страх ги е, но не си отиват, а стоят до вратата и из ъглите, чакат. И изведнъж изпитвам ужасно желание гласно да хуля Бога и почвам да го хуля, а те бързо пак тръгват всички към мене, така се радват — и ето пак ме хващат, ама изведнъж като се прекръстя пак — и всичките назад. Страшно весело, просто дъхът ми спира."

 

 

п.п. изключителния момент в сюжета (не знам има ли го в книгата) е <<детето>>. Филма е разказ как човека върви срещу себе си,

въпрос(и) няма, но отговора е един и той е <<детето>> . Защо се появява <<детето>> в края на историята, след всички гледни точки,

защо <<детето>> е бедно - всички са при портата Рашомон (значи ли нещо тази дума "рашомон" ) , не заради разнищването на

случая, а заради <<детето>>, защото всички са виновни за всички, за всички <<детета>>. Има малки деца, има и големи деца, но

всички са <<детета>> и спасението на света е разнищването, то е общата самоизмамата, отговора за всички, ходът към себе си е <<детето>>.

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Щом сте харесали Рашомон, можете да прочетете и разказите на Акутагава. Те са кратки, събрани са в няколко страници и са преведени на български.

Гледайте още един филм, правен миналата година и използващ подобен подход при пресъздаването на дадено събитие - Kokuhaku.

През 1982г. Рашомон е удостоен със символичната награда "Лъв на лъвовете" по случай 50 годишнината на кинофестивала във Венеция. 24-членно жури го обявява за най-добър от 24-те филма, получавали до този момент Златен лъв.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване

×