Jump to content

Recommended Posts

35f7852f50dce2e8.png



 

Suzhou River / Тайната на река Суджоу / 苏州河

 

Режисьор: Лоу Йе
Сценарист: Лоу Йе
В ролите: Джоу Сюн, Дзя Хуншън и др.
Година: 2000
Държава: Китай, Германия
Език: мандарин
Времетраене: 83 мин.
Оценка в IMDB: 7.5/10





Доп. информация: Награди:
Голямата награда и приз за най-добра женска роля от Парижкия филмов фестивал (2000).
Награда "ТИГЪР"от Международния филмов фестивал в Ротердам(2000).
Награда "ФИПРЕССИ" от фестивала "Виенале" във Виена (2000).
Наградата на критиката на фестивала "Фантаспорто" в Порто (2002).
Номинация за Гран-при от филмовия фестивал в Хихон, Испания (2000).

[imgleft]http://img7.imageshack.us/img7/796/louye.jpg[/imgleft]ЛОУ ЙЕ
LOU YE
Китайски режисьор, роден през 1965 г. в Шанхай. След като учи кинорежисура в Пекин, Лоу работи като продуцент и асистент-режисьор. След няколко късометражни филма снима игралния си дебют "Любовник за уикенда". Продуцент е на "Супер градът" - проект от 10 пълнометражни филма, заснети от най-добрите режисьори от новата китайска генерация. "Река Суджоу" печели Голямата награда "Тигър" на Фестивала в Ротердам.



Свали двд-то
Свали филма оттук, или
оттук с включени английски субтитри.
Или: CD 1, английски субтитри и CD 2, английски субтитри
Свали още оттук (озвучен на руски)

Български субтитри - Eastern Spirit

Свали с български субтитри:
:click:
:click:


 






Резюме: Четирима персонажи преплитат истории по поречието на река Суджоу в бедните, хаотични предградия на Шанхай. Мардар е куриер за престъпници, който е предпочитан заради мотоциклета си и навика си да не задава въпроси. Един ден трябва да "достави" момичето Мудан. Между двамата започва връзка, която завършва с разочарование и Мудан скача в река Суджоу. Години по-късно Мардар излиза от затвора и среща танцьорка в бар, Мей Мей, която удивително прилича на Мудан. Мардар е автоматично привлечен от нея и започва да я следи. Всичко това е разказано от пасивната гледна точка на приятеля на Мей Мей, чието лице дори не виждаме.





Лично мнение: За мен беше кинематографичен шедьовър. Атмосферата е много предградийна - мрачна, мръсна, сива. Вместо бляскавия, модерен, богат Шанхай, който постоянно ни се фука от филми, снимки и реклами, Лоу Йе е заснел ръждясали фабрики, изоставени складове, хаотични улици, грозни мостове, забутани барове по поречието на река Суджоу. Операторството и монтажът са груби, невнимателни, но ефектни, в синхрон с цялостната нестандартна стилистика. Сцените обаче са представени някак спокойно, неемоционално, тихо, некритично, документално. Режисьорът не поставя оценки, само разказва.

Маргиналните персонажи - мълчаливият мотоциклетист куриер, красивата дъщеря на алкохолен контрабандист, мистериозната танцьорка русалка, самотният видеооператор - са центърът на разказа, техните чувства, както и липсата на чувства. Историята им и самите персонажи са страшно корави, безмилостни, груби, в унисон с обстановката си. От друга страна и четиримата са адски поетични, емоционални, сантиментални дори, което е показано много фино и несантиментално. Тази комбинация между грубото и поетичното ми се стори ужасно красива.

Приятелят на Меймей, самотният оператор, е разказвачът, наблюдателят, воайорът на филма. Сцените, в които той участва директно, са заснети през неговите очи, което е изпълнено изключително умело. Пасивната му гледна точка прави разказа още по-безмилостен, като добавя и приятна мистериозност, тъй като субективната му, ограничена позиция оставя части от историята неясни и правят самата реалност съмнителна. Ефектът ми напомни за онзи клип на Продиджи.

След като представя филма по международни фестивали, без да е получил разрешение от китайските власти, на режисьора Лоу Йе е наложена временна забрана да прави филми. Той пък я нарушава и същото се повтаря със следващите му проекти, като забраната става все по-дългосрочна и всичко това, предполагам, е само повече реклама за него.

Във филма има много интересни елементи (актьорите, историята в детайлност и пр.), аз наблегнах само на малка част от кинематографията, която ме впечатлни най-силно, но всеки забелязва различни неща. Ще ми е интересно да чуя различни впечатления.

Приятно гледане!


Share this post


Link to post
Share on other sites

Ето това се казва лично мнение за даден филм! Просто ме запали мигновено да го намеря и изгледам. Позволих си да допълня описанието, вкарвайки още линкове и добавяйки трейлър, както и съм взел "назаем" заглавието на филма от руснаците. Качвайте плакатите на филмите в сайтове като този, защото иначе не се виждат от останалите потребители.

От това, което прочетох в мнението ти и от клипа съм убеден, че този филм си плаче за превод.

 

П.П. Версията на Ain't No Sunshine When She's Gone от клипа е нечовешка, ако я има в този вариант и във филма ще е страхотно.


 

Вече го изгледах. Великолепна ноар лента, в която можете да се потопите с ума и сърцето. Излязъл през 2000-та, може би една от най-силните години за китайската кинематография, когато филми като "Тигър и дракон" и "В настроение за любов" шестват с огромен успех по световните кинофестивали. Невероятно е, че независима продукция и ярък представител на некомерсиалното кино като филма на Лоу Йе са успели да спечелят сърцата на публика и критика в Париж, Виена, Ротердам, Порто и Хихон.

 

Определено филм за ценители.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Изгледах го! А и да имах честта да редактирам филм, който наистина си заслужава в моите очи.

( Специални благодарности на bealonenomore за чудесния превод.)

 

Започнах да го гледам като арт филм. Очаквах да е леко неразбираем. Но съм безкрайно очарована - работата с камерата е просто велика. Историята уж предвидима, ама не съвсем. Очаквах, не знам защо, да се случи нещо типично за любовна история, а то...

 

 

 

...За мен беше кинематографичен шедьовър. Атмосферата е много предградийна - мрачна, мръсна, сива. Вместо бляскавия, модерен, богат Шанхай, който постоянно ни се фука от филми, снимки и реклами, Лоу Йе е заснел ръждясали фабрики, изоставени складове, хаотични улици, грозни мостове, забутани барове по поречието на река Суджоу. Операторството и монтажът са груби, невнимателни, но ефектни, в синхрон с цялостната нестандартна стилистика. Сцените обаче са представени някак спокойно, неемоционално, тихо, не критично, документално. ...

 

 

И, специално за мен, създадоха илюзия, като че ли се намирам наистина зад оператора.

 

Лична оценка 9/10.

Share this post


Link to post
Share on other sites

П и рфектно!

Пак ще си ги изгледам, че вече и преведен.

Вчера докато гледах този бях приятно изненадан, че са вмъкнати кадри от Suzhou River, като след тях имаше минаване по същите места, само че 10 години по-късно...

 

Вече можете да налазите филма и от нашите тракери:

 

click-me.gif , click-me.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Още преди години, когато гледах филми на Годар идеята за изцяло спонтанно снимане ми хареса - така сюжета отстъпва на

поетичноста, историята е в повече отсъждаща и определяща, а поезията е по-проникваща и нерамкирана.

Но да се следва тази идея цял филм не винаги е толкова удачно и лесно - в случая филма остава малко еднопластов и това е,

защото едва в края на разказа оператора обръща наблюдението към себе си.

 

Инак от една страна реалноста във филма не е съмнителна - това е леко горчивата истина за бита, който си създаваме, но от

друга страна точно това, че ние създаваме реалноста е само по себе си илюзия за действителност.

 

Радвам се, когато такива филми придобиват популярност - тука имаме един жесток удар в/у лъскавичкия Шанхай и

туристическия му имидж, и така е редно, защото туризма е следствие на съвременната суетност и рядко някой поглежда открито фактите.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Да. Това не беше същият Шанхай, който видяхме преди 2г. Но какъв реализъм е постигнат само! Знаех си, че има нещо общо с "Пеперудата" на Иваи. Операторът е същият! Човекът със "скачащите" кадри и ръчнака камера - Уан Ю! Това му е било дебютно творение. Направо не е за вярване! 

Лоу Йе ми е познат от неговия филм за "Пурпурната пеперуда". Харесвам го. Той наистина може да се причисли към качественото 6-о поколение китайски кинотворци, редом до Дзя Джанкъ.

Дочух, че сравняват този филм с Vertigo на Хичкок и Чункин експрес на Уон Карвай (по който Уан Ю също е работил). За първия нищо не знам, с втория може да има и друга връзка, освен операторската. Например това, че става дума за 2 истории и 4-ма души, но тук единият от тях действително е по-скоро пасивен наблюдател, докато при Карвай всички лица са разкрити ясно.

Според някои, филмът е направен като почит кам "лошото момче" на китайската литература Уан Шуо, най-вече чрез показаните характери и тъмната страна на обществото.
Джоу Сюн, както винаги - ненадмината! За пореден път се убеждавам, че тя е една от най-класните китайски актриси в момента. Страшно изразителна! Завзема екрана напълно. Очарователна!

Жалко за Дзя Хуншън! И той си е отишъл от този свят като много други талантливи актьори. Интуитивно сравних живота и кончината му с тези на Лесли. Ужасно е, че ние, зрителите нямаме понякога шанса да гледаме по-дълго на екрана тези артисти.

Филмът заслужва и бг постер! 

35f7852f50dce2e8.png

Завършваща песен: Dou Peng (много известен китайски композитор) - Trance of front

Лентата е на 17-о място в класацията на "100-те най-добри китайски филми за всички времена"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...