Jump to content

Suzume no Tojimari (2022)


GFotaku

Recommended Posts

340280874-1181718512514956-5839597503295

 

Suzume no Tojimari

 

Оригинална история: Шинкай Макото

Озвучават: Хара Нанока, Мацумура Хокуто, Камики Рюноске и др.

Тип: Филм

Жанр: фентъзи, драма

AniDB и MAL: AniDB // MAL

Държава: Япония

Година: 11.11.2022

Епизоди: 1

Времетраене: 125 минути

Резюме: Сузуме е седемнайсетгодишна девойка, която живее в спокойно градче на Кюшу и която среща млад мъж, отправил се на пътешествие в "търсене на врати".

Сузуме решава да последва младия мъж дълбоко в планините, където самата тя открива врата, към която се чувства силно привлечена.

Но всяка една врата, ако бъде отворена, след това трябва да бъде и затворена, за да не позволи на лошото отвъд да премине...

 

 

Очаквайте филма в кината в България от 21-ви април!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Темата е обновена с официални плакат и трейлър.

Не забравяйте, че билетите вече са в предварителна продажба, доколкото ми става ясно! :)

 

П.П. За филма е отбелязано, че ще бъде с английски дублаж и български субтитри.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Гледах го вчера в компанията на две госпожици. Просто поредното филмче за тийн-ове и дори не би попаднало в топ 3 на Шинкай. -_- Единствено с плейлиста на Серизава ще го запомня! :lol:  :click:

С няколко думи - не ви препоръчвам да си хабите паричките! Изчакайте да излезе с добро качество и го гледайте вкъщи! Отделно и аудиото е английско-- Мъка за ушите на всеки истински почитател. ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 9 часа, Erutan написа:

Гледах го вчера в компанията на две госпожици. Просто поредното филмче за тийн-ове и дори не би попаднало в топ 3 на Шинкай. -_- Единствено с плейлиста на Серизава ще го запомня! :lol:  :click:

С няколко думи - не ви препоръчвам да си хабите паричките! Изчакайте да излезе с добро качество и го гледайте вкъщи! Отделно и аудиото е английско-- Мъка за ушите на всеки истински почитател. ;)

 

Абсолютно не съм съгласен с това мнение. ^

 

Гледах го на кино в събота и останах очарован. Това е може би най-добре режисирания и сценарийно издържан филм на Шинкай в цялата му кариера. Знаете, че следя творчеството му вече 15 години и съм изгледал всеки от филмите му минимум по 5 пъти. Няма да си кривя душата, Шинкай трудно би взел приз за сценарий и режисура. Повечето му творби са експериментални, макар и сериозно изпипани откъм дребни детайли. Това е човек, който се учи в движение, и ако гледате филмите му в хронологичен ред може ясно да видите израстването му като артист. Първите му творби ("Тя и нейната котка", "Гласове от далечна звезда") са твърде кратки, с посредствена анимация (първата е изцяло черно-бяла) и залагат основно на емоционалния си заряд. "На обещаното място, отвъд облаците" реално е първият му пълнометражен, който няма почти никаква филмографска стойност, тъй като е сценариен бълвоч от всевъзможни идеи. Следващият му филм "Пет сантиметра в секунда" се превръща в абсолютен блокбъстър, който става възможен благодарение на 8 години прекарани в експерименти на принципа "проба-грешка". Филмът е толкова иконичен и разпознаваем от аудиторията, че елементи от него присъстват в абсолютно всяко следващо заплавие (изгревът от втората част "Космонавт" е отварящата сцена в сегашния филм). Но експериментите след това не спират. Макар творбите на Шинкай да си приличат невероятно много (стилът му трудно може да се сбърка), във всеки следващ филм се старае да вкарва по нещо ново, въпреки че невинаги то работи. "Ловци на изгубени гласове" е първият опит да пребори фентъзи жанра, който до този момент не му се отдава особено. На ниво анимация, музика, атмосфера - отново висш пилотаж, на ниво сценарий и режисура - все така слаба ракия. Новото тук е, че променя стила си на анимация и незапознатия зрител може погрешно да предположи, че гледа филм на Студио Гибли. Но на този етап Макото далеч не е на нивото на Хаяо Миядзаки и той самият го признава. "Градината на словата" е пореден опит да се върне към корените си, но също търпи провал (публиката вече го свързва с други неща), а и лентата е чисто и просто анимационен кич без никакъв емоционален заряд. Оттам насетне Гибли елементите стават задължително присъствие в следващите му филми, като "Твоето име" бележи абсолютния връх в кариерата му дотогава, като успява да детронира "Отнесени от духове" като най-гледания филм в Япония (рекорд държан близо 20 години). Заглавието дори получава номинация за Оскар за най-добър чуждестранен филм, макар да не успява да се пребори за приза. И от цялото това изложение вече трябва да се забелязва някаква последователност - почти всеки втори филм на Макото е хит, защото предишният е [експериментален] провал. Затова и никой от вас вероятно не помни какво изобщо се случи в "Weathering with you". 

 

И ето ни днес, 12 години след трагичните събития от унищожителното земетресение в Тохоку и аварията в АЕЦ Фушушима. Гледаме "Судзуме" - едно заглавие, което на пръв поглед е поредната тийн история за първата любов, с щипка комедия и някакъв фентъзи елемент. За нетренираното око филмът може да си остане само това и бързо да бъде забравен. Само че за първи път тийн романсът не е основният мотив във филм на Шинкай; този път той има само поддържаща роля. Историята се върти изцяло около жертвите от земетресението и по-специално Судзуме, която е събирателен образ на всички деца, изгубили родителите си в стихията. И точно тук смятам, че Макото е напипал мекото на хляба в сценарийно отношение, защото това става ясно едва към края на филма, макар че имаме дребни подсказки от самото начало. Още преди години, когато продукцията още беше в начален етап, Макото беше споменал в интервю, че иска да направи по-сериозно заглавие, което да покаже на масовата публика на Запад с какво трябва да се справя средностатистическия японец на ежедневна база, когато става въпрос за опасността от земетресение. Почти всички японци имат роднина, който да е пострадал или загинал в земетресение и това е доста лична и болезнена тема за тях, но за средностатистическия гайджин, земетресението е нещо дето я им се случи докато са живи, я не. Определено филмът ме накара да им съчувствам по нов и различен начин. Спомних си какъв шаш и паника беше в София и региона преди години, когато ни удари земетръса с 6 по Рихтер. Някои хора имаха посттравматичен стрес месеци след това. Не мога дори да си представя какво е степен 9 с цунами и ядрена авария. Ще излъжа, ако кажа, че не се просълзих леко накрая. Нещо, което не ми се беше случвало с негов филм от 2007 година насам. Ако целта е била да отвори очите на разглезените западняци като мен, определено я постигна. 

 

Ако трябва да го гледам като филм и нищо повече - сценарийно и режисурно пипнат, анимацията е перфектна, музиката е феноменална. Имаше и няколко много добри комедийни попадения. Но като емоционално въздействие - успя да ме трогне повече от всеки друг негов филм, дори "5 сантиметра в секунда". Това че успях да гледам негов филм за първи път на кино е допълнителен бонус. Английският дублаж малко ми развали кефа, но в някакъв момент спря да ме дразни. Напуснах киносалона доста доволен, така че ви съветвам да го видите и вие на голям екран. Заслужава си, особено ако сте фенове. За мен това е най-добрата му лента към днешна дата и Макото вече директно може да претендира за титлата "наследник на Миядзаки" след 25 години неуморен труд. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

@Ragnos Не знам. За мен топ 3 на Шинкай си остават: 5-те см., Градината на думите и вече след тях вероятно Твоето име и то основно заради визуалните ефекти. Иначе Шинкай за мен от много години вече не е правил филм за по-зряла аудитория. Усети явно какво се продава - ученички/ци, малко фантасмагорийка, хепи-енд. И всичките му филми от доста време вече са в този тон.

Това тук просто е поредната бройка, която дори и в момента никой не говори за нея, камо ли пък след години. Според мен си пил или пушил нещо, ако смяташ, че може дори да се сравнява с по-старите му продукции. И аз съм ги гледал всичките. ;) Но не мога да си кривя душата и съвестта. Ако направи нещо действително добро - ще аплодирам, ако продължава с "шаблона" - ще продължавам да твърдя, че си е шаблон. :rolleyes:

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не искам да ти променям мнението, то си е твое. Но да кажеш, че от години не е правил филм за по-зряла аудитория, при положение, че всичките му филми са центрирани около главни герои в училищна възраст, просто звучи малко смешно. Даже сегашния филм е много по-насочен  към по-зрялата аудитория отколкото предишните му творби (може би с единственото изключение на 5 см в секунда), защото засяга съвсем човешка и сериозна тема. Или може би си проспал една от финалните сцени където детето среща по-възрастното си аз, за да му вдъхне кураж и увереност да продължи напред въпреки несигурното и страшно бъдеще. Или лелята, която си изля мъката за жертвите, които е направила, за да отгледа Судзуме като собствена дъщеря. Ами Серидзава и Сота, които кроят планове да станат учители и се явяват на тежки конкурси? Разбираш ли накъде бия? Това са все неща, за които повечето тийнейджъри не дават 5 пари. Иначе дали говорят за този филм или не, ми е все едно. За Твоето име имаше много хайп, който според мен (а и според самия Шинкай) беше незаслужен. Така че не бих се изненадал, ако този филм не получи заслуженото внимание. И Ван Гог не са го оценили приживе. За един артист (а и за аудиторията му) шушу-мушуто трябва да е последното нещо, което би следвало да им криви капата. Мен филмът ме докосна, теб - не, и това е ок. Всеки усеща изкуството по различен начин, съответно го интерпретира както намери за добре.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

1 hour ago, Ragnos said:

Но да кажеш, че от години не е правил филм за по-зряла аудитория, при положение, че всичките му филми са центрирани около главни герои в училищна възраст, просто звучи малко смешно.

За теб "училищна възраст" "по-зряла аудитория" ли е? Смисъл... Както казах... На мен неговите любими филми са му 5-те см. и Градината, точно понеже поне един от героите е възрастен и темите не са фантасмагории, а човешки.

Този филм тук не беше центриран по никакъв начин върху земетресения или трагедиите покрай тях. Водещият елемент беше фантастичното. Чак ми стана глупаво как главният всеки път като затваряше вратите, всеки път цитираше като папагал едни и същи мантри. В стил Ю Ги О - "Get ready for battle!". :lol:

1 hour ago, Ragnos said:

Или лелята, която си изля мъката за жертвите, които е направила, за да отгледа Судзуме като собствена дъщеря.

Не знам ти какво си гледал-- Това, което тя изля, го изля, понеже беше обсебена от черната котка-Бог. Това не бяха неща, които тя искаше да каже или би казала.

 

1 hour ago, Ragnos said:

Ами Серидзава и Сота, които кроят планове да станат учители и се явяват на тежки конкурси? Разбираш ли накъде бия? Това са все неща, за които повечето тийнейджъри не дават 5 пари.

Да, бе... Главният ще става учител, ама иначе през ден обикаля Япония да търси и затваря врати. Това не е сериозно и въобще се съмнявам някой в публиката да ги е усетил като възрастни хора с проблеми на възрастни хора. И двамата стояха като малко по-големи тийнейджъри. Лялата единствено беше по-зрялата като персонаж. Но тя беше странична фигура, така или иначе.

 

1 hour ago, Ragnos said:

За Твоето име имаше много хайп, който според мен (а и според самия Шинкай) беше незаслужен. Така че не бих се изненадал, ако този филм не получи заслуженото внимание. И Ван Гог не са го оценили приживе. За един артист (а и за аудиторията му) шушу-мушуто трябва да е последното нещо, което би следвало да им криви капата. Мен филмът ме докосна, теб - не, и това е ок. Всеки усеща изкуството по различен начин, съответно го интерпретира както намери за добре.

Да. Съгласен съм. И Твоето име също беше по същия шаблон. Както казах - от години Шинкай прави едно и също. И героието са същите, и историите, и завършеците като за дечурлига. :rolleyes: Затова и 5-те см. и Градината са класи над всичко друго негово по мое ммнение. Защото и при двата завършеците са като за възрастни хора - реални, болезнени, такива, каквито често са в реалността. Иначе - да. Не искам да споря с теб, не ме разбирай погрешно. Радвам се, че ти е харесал! Но да твърдиш, че едва ли не е най-доброто нещо от Шинкай. Смисъл... Не знам. За теб може би е. Но дори и това ме съмнява. Вземи си един уикенд. Седни и изгледай 5-те см., Градината и след това този тук. И пак пиши дали ти е харесал повече от тях. ;)

Редактирано от Erutan
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 2 часа, Erutan написа:

Вземи си един уикенд. Седни и изгледай 5-те см., Градината и след това този тук. И пак пиши дали ти е харесал повече от тях. ;)


Ще си позволя да ти отговоря отзад-напред. Превел съм цялата филмография на Шинкай без последните му два филма. Конкретно 5 сантиметра в секунда съм го гледал толкова пъти, че мога да ти вадя директни цитати по памет и да подредя структурно всяка една сцена и кадър в хронологичен ред, ако ги разхвърляш пред мен. Колкото и да го харесвам този филм (то дори не точно филм - по-скоро е нещо като минисериал), не можеш да ме убедиш, че е по-изпипан от Сузуме, дори на първо гледане. А Сузумето тепърва ще го гледам повторно и дори се замислям за превод, така че само Бог знае колко детайли съм пропуснал и предстои да открия.

 

Що се отнася до Градината на словата, това ще да е сигурно най-слабото заглавие на Шинкай в моя тефтер. Абсолютно безличен и безвкусен опит за сериозен филм, облечен във визуален кич. Плоска история за едностранна любов между ученик със странно хоби и учителка със странно заболяване. Това беше най-досадния ми филм на Шинкай за гледане и още по-досаден за превод, който макар да е напълно завършен, така и не публикувах, защото редакторът ми дори не пожела да си причини повторно гледане. Което ми напомня да взема да го кача, че ще взема да го затрия без да искам някой ден и язък ми за мъките. 
 

Относно сериозните теми за по-възрастна аудитория, ти твърдеше, че Шинкай не е правил такъв филм от години и че напоследък прави все за тийнове. Аз твърдя, че той винаги е правил филми за тийнове и това че 2 заглавия по стечение на обстоятелствата вкарват по един възрастен персонаж във фабулата, не значи, че са предназначени за възрастна аудитория. 
 

Това заглавие за мен е преди всичко насочено към зрялата публика. Между другото, жена ми, с която гледахме филма заедно, не е изобщо фен на Шинкай, но си порева стабилно, а нейни колеги мъже също признават, че и те са се разчувствали на моменти. Филми, насочени към тийн аудиторията, рядко постигат такъв ефект върху възрастни мъже над 35 г. 
 

Твърдението, че основният мотив на филма е фентъзито, го разбирам, но това е повърхностно наблюдение. Може би трябва ти да го изгледаш пак, защото казват, че Дяволът е в детайлите, а Макото е истински виртуоз и винаги е бил, когато опрем до малкия детайл.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Бях го гледала почти преди месец и искам да кажа, че много ми хареса. Сюжетът/историята, героите, музиката (разбира се), любим ост! :wub: Само котката ме дразнеше /в началото и до средата на филма/ :D

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

 Язе съм на Рагнос редакторът :asian: Докато превеждахме и редактирахме 5-те санта и двамата ни текоха ред сълзи и ред сополи от взаимната мъка, дето си я причинихме (май само дето кръв не си пуснахме) :beer:

 Сега гледам филма онлайн и искам да попитам - какво, по дяволите, е "омаловажен мошеник" :lol: Сякаш наш'та Мрън го е превеждала. 

Макото е станал голям занаятчия и троши със "Сузуме" бокс офис рекорди за японски филм из азиатските пазари. Явно е решил в един момент, че не може само хляб да се яде, трябва от време на време и салам. Според мен с всеки от последните му три филма малко по малко се заличава всичко характерно за ранния Макото Шинкай. Няма го вече онова маниакално отношение към детайла, почти нищо не е останало от меланхолията и темата за самотата, дори музиката на Tenmon отсъства тук. Но пък пълни киносалоните по света по начин, по който великите Хаяо Миядзаки (Kiki's Delivery Service е сред вдъхновенията за създването на Сузуме, както и произведения на Харуки Мураками) и Сатоши Кон не са успявали. Въпреки че като разказвач не може да стъпи на малкия пръст на тия двамата.

 

 

 Филмът е за обезлюдяването на провинциални градчета, породено и от демографската криза в Япония и за отпечатъка, който оставят върху живота на оцелелите, природни бедствия като цунами и земетресения. И чак след това е романтична комедия с щипка фантастични елементи, за тийнове, недорасли и порастнали такива. Посланието на филма е доста по-сериозно и емоционално ангажиращо, особено спрямо предните му два филма. Което не го прави разбира се по-добър, просто по различен.

Факт е, че "Сузуме" е  докоснал правилните емоционални струни на хората по цял свят, като гледам оценките на критика и публика, рядко съм срещал такова единодушие (да не говорим, че за западната аудитория ще убегнат голяма част от препратките към японската митология, оттам и част от смисъла на филма). И аз си искам стария Шинкай и неговите некомерсиални арт творби, които ми връщаха носталгията по отминалото детство, но с инди периода изглежда е приключено. От друга страна се радвам на комерсиалните му успехи и фактът, че японското аниме се завърна глобално на голям екран.

 

На първо гледане се колебая между 7 и 8/10. WTF бе, единият главен герой е стол и никой няма проблеми с това, японската смахнатост никога няма да спре да ме изумява. 

 

Сега попаднах на това, баси, как превключва на езиците докато пее  :yes:

 

 

Естествено, немците в коментарите са във възторг

 

Quote

Das ist wunderschön!

:28558:
 

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...