Jump to content

Навлизане във фендъм културата на к-попа: Sechskies, TVXQ, EXO, BTS и още /превод/


Recommended Posts

По-долу споделям една статия на която попаднах наскоро, покрай увлечението си към к-попа и най-вече симпатията към почитателите му.
Както винаги съм казвала - най-голям фен съм на феновете. Ентусиазмът им може да се съревновава единствено с този на футболните запалянковци и се радвам, че в повечето случаи е градивен. :D
Та търсейки информация за различните фен-клубове и удивлението ми колко креативни са членовете им, попаднах на долното и реших да го споделя. Да, знам че мнозина от вас са запознати с тези неща, други не им обръщат внимание, но на мен ми хареса, намирам материала за информативен и ще се радвам да стигне до повече хора.
На места съм си позволила да променя незначително текста с цел благозвучие, но отдолу слагам линк към оригиналната статия за тези, които я предпочитат.

 

Навлизане във фендъм културата на к-попа: Sechskies, TVXQ, EXO, BTS и още
 

От Обри Щампър за http://michiganjournal.org
16.02.2018 г.

 

My-Post-1.jpg

 

К-поп фендъмите* са вероятно най-отдадените, организирани и лоялни фенове в света, особено в Южна Корея. Съществува дори и такова нещо като “К-поп фендъм култура” и не прилича на нищо в западната култура. Тя включва уникални светещи пръчки, индивидуални фендъм цветове, фенчант, фенсайт (фенове следващи звездите, да не се бърка със сесанг феновете), мащабно гласуване, филантропия и билбордове на Таймс Скуеър.  
Seo Taiji and Boys, Sechskies и други по-стари групи, като H.O.T., са сочени за вдъхновители на к-поп фендъм културата през 90-те. Тогава термини като „фен-гърл“ и „халю“ са използвани за първи път.  Днешните фендъми, като EXO-L, са познати със създаването на нови тенденции в к-попа. Те именно са първите фенове, които организират арт и видео-изложения, създават и продават кукли, холограмен мърч и отбелязват рождените дни на членовете на групата с огромни реклами на Таймс Скуеър.

 

My-Post-Copy.jpg
Кай от EXO и неговата кукла Нини
 

Пазарът за к-поп мърч е огромен и най-вече тинейджъри се занимават с него. Те постоянно създават нови неща и дори вземат остарели стоки и ги преработват в нещо ново. Феновете на EXO започнаха да правят малки, симпатични кукли, изобразяващи  всеки един от членовете само преди няколко години, а сега същите тези фенове имат популярен магазин в Хонгде (SP-Fctoru), където се продават кукли, аксесоари и облекло. Бизнесът с к-поп кукли постоянно се разраства по цял свят.

Търговията в к-попа е дори още по-луда. Ако влезете в музикален магазин в Мьондонг (популярен шопинг район в Сеул), когато к-поп група е издала нов албум, най-вероятно ще видите нещо като Нюйоркската стокова борса – феновете ще правят яростни сделки и ще обменят фото картички наляво и дясно (всеки албум пристига със снимка на някой от членовете на групата и съобщение на гърба, които феновете колекционират).
dramabeans.jpg
Сериалът „Отговори от миналото: 1997“ показва съперничеството между фенове на H.O.T. и Sechskies. Снимка – Dramabeans.
 

Както разбирате, да бъдеш к-поп фен в Южна Корея е сериозна работа. Почитателите на к-попа обикновено се вричат до живот на групите или идолите си и дори да не са толкова крайни фенове на 20 или 30 години, те продължават да подкрепят любимците си. Надпреварата между групите и дори между членовете на самата група, е също доста интензивна.
„Когато си фен на дадена група ти подкрепяш единствено и само нея, и основната ти цел е да й помогнеш да спечели възможно най-много награди.“ – маркетинг мениджър на Soompi Кортни Маклачън – „Лоялността е много важна за корейските фендъми. Ако подкрепяте BEAST/Highlight
 например, но се разкрие, че сте присъствал на запис на 2PM, може евентуално да ви забранят присъсwтие на бъдещи промоции на BEAST/Highlight.

Една от най-големите надпревари в к-поп историята е била между двете най-големи айдъл групи на 90-те: H.O.T. и Sechskies. Между почитателите им често са избухвали и физически битки. Това, както и културата на феновете от 90-те години, бяха есенцията на популярната драма „Отговори от миналото: 1997“. Същото може да се сравни със съперничеството между EXO и BTS, които са вероятно най-големите конкуренти от сегашното поколение на к-попа.

Дали сте нов в к-попа или просто сте очарован от вътрешния му свят, ето един анализ на к-поп фендъм културата.

1. Музикални програми:

 

 

Да започнем от самото начало. На първо място, музикалната индустрия в Южна Корея е много различна от американската. Когато к-поп артист издаде нещо ново, той промотира в музикални програми като M Countdown (в четъртък), Music Bank (в петък), Show Champion (в събота) и Inkigayo (в неделя). Феновете чакат на опашки с надежда да видят любимата си група да записва изпълнение. За да бъде допуснат обаче фенът трябва да покаже, че е част от официалния фен-клуб на групата, да носи последните албуми и да има светеща пръчка на групата (лайтстик). В края на всяко шоу победителят сред участниците се определя според гласуване, стриймване на видеото, физически продажби и т.н. Това поддържа напрегнато съревнованието в индустрията.

 

2. Лайтстик & цвят на фендъма: 

 

Преди да е имало лайтстикове по концерти и програми феновете са размахвали балони с любимите цветове на групата. Сега всяка група предлага уникална светеща пръчка (лайтстик), която свети с цвета на фендъма. Така например, цвета на Big Bang е жълт/златен, на Girls' Generation е розов, TVXQ са с червен, а Super Junior с тъмно син. Стиковете не са евтини – бихте похарчили около 40 USD за един, а ако го купите и от чужбина ще бъдат начислени и транспортни разходи.
През 2016 г. SM Entertainment представя лайтстикът на EXO, който може да се контролира с блутут, което означава, че цвета може да се променя по време на концерт. Това напълно променя играта и добавя нов, вълнуващ елемент към изпълненията на групата. Дори музикални предавания, като
MAMA, започнаха да използват свои собствени лайтстикове, които дават на присъстващите фенове.

3.
Фенчант: 

Off Topic

 

 

Обикновено по концерти феновете пеят страстно песните заедно с изпълнителите. Така е и при к-попа, но феновете имат и фенчант, който изпълняват по време на заглавната песен. „Фенчант“ е когато феновете пеят/крещят, колкото се може по-силно, определени части от песента. Когато парчето излезе се решава коя част ще е фенчант и се съобщава на хората, за да я запомнят бързо преди първото изпълнение. Това е фактор, който не само показва силата на фендълма, но също така прави много по-вълнуващо изпълнението. Никоя друга страна не е толкова добра във фенчанта както Южна Корея.

 

4. Имена на фен-клубове: 
Имена за фен-клубовете се използват в цял свят, не само в к-попа, но там те играят особено важна роля. Названията на фендъмите се ползват от почитателите, за да се идентифицират и обикновено са дадени от самата група или продуцентска компания. Феновете на TWICE се наричат “Onces,” на BTS се казват “Armys,” почитателите на RED VELVET са “ReVeluvs,” на групата 2NE1 феновете са “Blackjacks”, а тези на Seventeen са “Carats.” Някои айдъли измислят дори собствени прякори за феновете си, като например Бекхьон от EXO, който нарече фендъма EXO-L - “Aeri”, както се произнася „л“ на корейски. Може да научите имената на други фендъми от видеото:

Off Topic

 

 

5. Фенсайт:

Off Topic

 

 

Във видеото може да видите огромни камери навсякъде и да чуете звука от постоянно щракащ обектив, но това не са журналисти или папараци (макар компанията за новини „Диспач“ да действа като такъв). Вместо „Диспач“ к-поп айдълите имат своите  „фенсайтове“. Това са почитатели, които следват любимите си звезди от музикалните предавания през летищата до концертите и качват материалите онлайн, за да радват феновете по света. Всеки фенсайт на айдъл си има свой фотограф и дори продават продукти с любимците си като вентилаторчета, снимки, стикери, ключодържатели и др. Някои фенсайтове дори правят изложби от снимки на фенове. Най-следваните фенсайтове имат над 1 млн. последователи в Туитър. Най-популярните сред тях буквално следват идолите си където и да отидат по света, даже когато са на турне. Дори по концертите в Северна Америка корейските фенсайтове обикалят продавайки свои материали на феновете. Те следват звездите съгласно графика им, но ги уважават и не преминават личната граница. Тези, които нахлуват в личния живот или дори стигат по-далеч, като нараняване, се наричат „сесанг“ или с други думи крайно луди фенове. Трудно е да се нарекат дори „фенове“, всъщност са в в категорията на „анти-феновете“, защото в края на краищата и двата типа нараняват айдълите. Един от най-ужасните сесанг/анти-фен инциденти беше когато Юноy от TVXQ пи от отровна напитка дадена му от такъв „фен“ и беше приет в болница с увредено гърло и травматизиран, какъвто е до днес. Бившият к-поп айдъл, Лухан, се е сблъсквал със сесанг фенове, които го преследвали на няколко различни локации, показвайки обсесивно поведение. В едно интервю на сесанг фен, се казва, че те действат в групи и дори започват работа на места като телефонни компании, за да се сдобият с телефонните номера на айдълите. Някои от тях чакат пред домовете и хотелските им стаи или дори се опитват да нахлуят вътре. Интервюираният споделя, че тъй като да бъдеш сесанг е скъпо занимание, някои млади момичета стигат до там да проституират, за да обезпечават живота си на сесанг фенове. Наскоро по време на лайф чат Бекхьон от EXO имаше многократни обаждания от такъв фен (случва се постоянно, когато айдълите се включват на живо в Инстаграм или VLive и това очевидно ги дразни). На Бекхьон му писна и прочете на глас телефонния номер на сесанга, казвайки да спре да му се обажда. Някои хора разкритикуваха айдъла за стореното, но повечето го похвалиха, че е показал човека, смятайки, че всички айдъли трябва да постъпват по този начин. (Все пак Бекхьон се извини в Инстаграм акаунта си.)

6. Фен-среща: 
Добавка към разходите на бъдеш к-поп фен са фен-срещите. Повечето групи използват лотариен принцип, за да изберат фенове, които да присъстват на тези срещи. Феновете трябва да отидат в конкретен магазин, по определено време и да закупят албум. Всеки закупен такъв участва в лотарията. Това означава, че феновете поръчват по 20-50 албума наведнъж просто, за да имат шанса да срещнат любимата си група. За големи групи, като EXO
, се знае, че фенове поръчват по 100-200 албума и въпреки това понякога не са избирани. Очевидно на никого не са нужни 100 копия на един и същи албум, така че феновете ги оставят на определени места, отбелязвайки със знак, че хората могат да си вземат албум безплатно.
Феновете отчаяно се борят да влязат на тези фен-срещи, опитвайки се да срещнат своите идоли лице в лице, да поговорят с тях, да им дадат подарък/писмо или да получат автограф. Почитателите обичат да даряват любимците си с неща като венци от цветя, слушалки с ушички, плюшени играчки и други. Има безброй сладки видеа и снимки от такива фен-срещи.

7. Concerts: 

My-Post.jpg

 

 

По време на к-поп концерт ще чуете фенчант, ще видите фенсайт и техните огромни камери (може дори да ви ударят по главата с обективите си), ще видите и цветния океан, който лайтстиковете създават. Освен това обаче, ще изпитате и много други неща, както на никой друг концерт. Феновете ще са създали банери с различни слогани, които ще се държат по време на определена песен. Феновете също ще организират специални събития за групата по време на самия концерт, такива които са планирани предварително, като на снимките по-горе. По време на фестивали, като Dream Concert, където участват различни изпълнители, стадионът се разделя на сектори за всеки фендъм. Един сектор ще свети в аквамарин за SHINee, друг в зелено за GOT7 и т.н. Това се превръща дори в състезание между фендъмите - кой може да аплодира най-шумно, но в някои случаи фен-клубовете ще помогнат един на друг. От друга страна фендъмите могат да се обединят, за да дадат на група, която не харесват т.нар. „черен океан“ - когато всички изключват стиковете си. Най-известният черен океан е бил за Girls' Generation на Dream Concert през 2008 г. Когато момичетата се качват на сцената целият стадион е бил в пълен мрак и тишина за 10 мин.

8. Гласуването
Никой не приема гласуването толкова сериозно колкото к-поп феновете. Дали ще е за голяма и значителна награда или малко проучване, к-поп феновете ще се отдадат изцяло. Те ще създадат по няколко акаунта в социалните мрежи, ще планират стратегии, ще гласуват масово в определено време на денонощието, дори ще платят, за да победят, ще направят всичко каквото могат за любимата си група (дори да означава да измамят). По време на гласуването за
MAMA 2017 бяха отчетени стотици милиони гласове. BTS-феновете победиха фен-клуба на Джъстин Бийнър по време на музикалните награди на Bilboard и BTS спечели ТОП Социален Артист – за първи път в к-попа. В момента (януари 2018) тече iHeart Awars Best Fan и Army-тата изпращат стотици хиляди туитове всеки ден.
Гласуването в к-попа не е шега.

 

9. Филантропия:

the-korea-herald.jpg

Фен-клубът на 2NE1 дарява 1 210 мангови дървета за село в Южен Судан, създавайки „Гората на 2NE1“ и осигурявайки храна и сянка за местните хора. Снимка „Korea Herald“.

 

Въпреки че к-поп феновете хвърлят много пари за любимите си групи, те също така набират средства и даряват за различни каузи и благотворителност от името на любимците си. К-поп фенове садят дървета, дори гори, изграждат училища и библиотеки, даряват кръв и хиляди долари по целия свят. Броят на такива примери е безкраен, почти всеки голям фендъм, който някога е съществувал, го е правил. Това помага да се създаде добро име на фендъма и на групата, тъй като понякога сесанг-феновете създават лоша репутация на фенството (давайки отровни напитки, преследвайки автомобилите, нахлувайки в хотелските стаите, хаквайки акаунтите в социалните мрежи и пр.)

 

10. Таймс Скуеър:

twitter.jpg
Снимка - Twitter.com
 

Една от най-новите тенденции в к-поп фенството е да се купи реклама на Тайм Скуеър за рождения ден на някой айдъл или годишнина на групата. За такива събития клубовете купуват огромни реклами в метростанциите в цял Сеул, но това е на съвсем друго ниво. Най-големият китайски фенсайт на Лей от EXO, XingPark, беше първият, който през 2016 г. го направи за 26-тата му годишнина. Сега (2018 г.) други членове на групата – Чаньол и Сехун, както и групите BTS и iKON, също се появяват на Таймс Скуеър. Феновете на групите обикалят около рекламите за шанса да видят любимия си айдъл на голям екран.

К-поп феновете посвещават много време, енергия и пари на своите любимци, без значение от цената и жертвата. Мнозина от тях, когато завършат училище го израстват, но продължават да обичат и подкрепят любимата си група без значение колко са възрастни. За някои фенове к-попа е мотивация да дадат най-доброто от себе си и постигат много заради това.

Въпреки, че често са критикувани от семействата и обществото феновете продължават да обичат любимите си к-поп групи и затова  успяват да разпространят к-попа по целия свят.
 

*Фендъм (англ. fandom) е колективно понятие за всички фенове (почитатели, привърженици, запалянковци) на определено занимание.
Превеждащата статията с гордост заявява, че е EXO-L макар да не отговаря на всички гореописани характеристики. :D

Статията в оригинал: ТУК

 

На всички стигнали до края искрено благодаря!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

О, благодаря! Много интересна статия. Макар да има още много, което да е видимо само за хората станали част от нечий фендъм.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Интересно инфо, благодаря и аз. Тия фендъми са голяма сила. Хубаво е, че се обединяват и около филантропски каузи, не само фенщина.
Но ми стана любопитно (пък не ми се рови) какво са направили Girls' Generation, че да заслужат черен стадион?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

@VesSun , и на мен ми беше интересно и съм чела разни неща за прословутия "черен океан".
Ето общо взето какво се е случило: 
През 2008 г. SNSD са били нова група и то доста подценявана от публиката в Корея. Черният океан е бил плод на останалите фендъми на изпълнителите - SuJu, TVXQ, Wonder Girls  и други. Говори се, че фен-клубовете се били договорили предварително да бойкотират изпълнението на момичетата заради близостта им с някои от присъстващите айдъли и по-конкретно Super Junior. Според други теории, враждата е станала на място, заради скъсан банер на Elfs (фен-клуба на Super Junior), което били причинили някои Sone фен-бойс (фенове на Girls' Generation). Честно казано на мен не ми се вярва, защото по това време SNSD са изгрявали, не са имали такава фен база, както сега, а и колкото и голяма да е била, не може да се сравнява с присъстващите тогава Cassiopeias - фенове на TVXQ и Elfs, които през 2008 г. са най-големите фен клубове в к-попа. (Mirotic - ерата :wub:). От практическа гледна точка ми се вижда и невъзможно да се организира за толкова кратко време и на момента това "затъмнение", със сигурност е уговорено по-рано. Четох някакво интервю на фен на SuJu, която споделяше глупавите причини, които тогава са й се стрували разумни - близките отношения със сънбетата от Джуниърите и участие в реклама с TVXQ, което направило недоволни Каситата и Елфовете. Като цяло някакви глупави, детински подбуди на вманианчени тинейджъри, решили да си "отмъщават" по този начин. А как са се почувствали момичетата от Girls' Generation? Докато са изпълнявали едноименната песен, някои фендъми са крещяли: "Wonder Girls"", а момичетата едвам са сдържали сълзите си. Определено не им е било лесно, сигурна съм, че ще помнят тези 10 мин. до края на живота си. В спойлер слагам видео от събитието. Тъжно е, момичетата едвам успяват да си изпеят песните.
 

Off Topic

 

 

Е, след това фиаско си вземат неколкомесечна почивка, след което се завръщат с гръм и трясък с Gee. ;)

Та няма официално изявление, всичко се основава на теории и лични предположения, но момента си остава паметен за к-попа. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

@kandala, благодарности :)
Божичко, това е ужасно. "Да ядосаш корейски фендъм дано" би моглo да е модерна и страховита клетва. Хвала на Girls' Generation за силата, която са проявили, за да излязат пред тази чернилка и неприятелска енергия срещу тях.

Но тъй е то в този бранш изглежда, от Осанна до Разпни го и обратно са горе-долу 5 мин. и една необмислена реплика, а понякога и тя не е нужна :)
 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

@kandala, благодаря за интересната статия, научих много нещо за фенството на к-попа. Това е толкова различно от нашия свят и може би затова толкова странно за мен. Точно изгледах "Her Private Life" и сега осъзнах много от моментите и фразите в него. Стаята на главната беше като един музей на нйния идол, тя беше създала и поддържаше негов фенсайт и го следваше по летища и другаде с фотоапарат с ооогроооомен обектив. Какво ли не направи за да има идеалната позиция за снимка и приемаше редактирането на направените снимки у дома ѝ като висш акт на любов и щастие. Имаше голям брой следващи сайта, които чакаха почти веднага да видят снимките ѝ и така си създаде голям авторитет сред феновете. Да, купуваха албуми с десетки и сега разбирам защо майките на две от тях, като разбраха, че щерките не са прекратили с фенстването, ги гониха, налагаха, биха с каквото сварят, в което корейските майки са си майсторки.:dunno: От всичката фендъм култура на к-попа са ми симпатични светещите пръчки, много красиви ефекти правят и съм респектирана как индустрията е намерила начин и технология да ги включи в спектаклите. Определено харесвам много, ама много страхотно звучащия фенчант, който прави песните да звучат като едно колективно моментно творение, в което к-попгрупата от сцената, от няколко души изведнъж нараства до хиляди. Върховно преживяване и за изпълнтелите, и за зрителите. Обаче другото, въпреки алтруистичните и благотворителни прояви, си е една нездравословна лудост, която не бих приветствала у нас. Ама, кой ме пита. :28558:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И аз благодаря за статията! Напомни ми за една от новелите на братя Стругацки - "Хищните вещи на века". Не съм особено запознат с "халю", но темата ми беше много интересна. Има ли аналог в популярната култура на Япония или Китай?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Много благодаря за статията!

Имах много въпроси в главата си по повод на обсебващата фенщина/ за мен/ или по културно казано фендъм културата! 

Отговорих си на доста от тях.

На мене ми се случи да осъществя челен сблъсък със същата "култура" по повод желанието ми да присъствам на концерт на китайски музикант и композитор !

С целия си опит натрупан през годините/ повечко са от тинейджърска възраст/ тръгнах да купувам билет и да се запознавам с възможностите да го направя, взимайки предвид точно тази характерна за азиатските страни "култура" и опс.... попаднах в много опасни води.

Разказвам ви как се става фен на китайска звезда ! И най-вече до какво води това.

Няма да повтарям написаното в статията- то важи в пълна сила за Китай. Но ще добавя това, което не е написано.

 

1,Феновете далеч не са само тинейджърска възраст. Възрастовата рамка е от 3-4 годишни до 70-80-90.... години.

Годините не пречат на заслепението и поддаването на манипулации.

Фенстването се насърчава от родителите /за разлика от Корея/ и никой не очаква да израснеш заслепението си.Напротив очаква се да останеш фен до гроб ! В буквалния смисъл !

 

2.За да си купиш билет е почти задължително да си член на фен клуб.

Това е негласно, защото гласно продажбата на билети е свободна, но истината е че те са предварително разпределени между фен групите и черноборсаджиите   и официално свършват за броени минути.

Казват, че хората били бързи в ръцете и затова е толкова кратко времето, но истината е че се пускат много малко билети в свободна продажба.

 

4,За да станеш пълноправен фен кандидатстваш във фен клуб по териториален признак. За живеещите извън територията на Китай фенове, има съответни клубове.

Кандидатстваш  !

В ерата на интернет това става естествено по електронен път.

Изпращат ти въпросник/тест и упс... на китайски! Очакват от теб отговори на китайски естествено !

Нищо че до момента си контактувал на английски, испански, руски....

ОК ! Справяш се с китайския език, но не и с отговорите, защото.....

Няколко от въпросите засягат твоите реакции при евентуален военен конфликт ?!?!?

Бях смаяна !

Естествено "верния" отговор е, че ще последващ тази от воюващите страни към която те призове МУЗИКАЛНАТА звезда, която харесваш !

Подчертах музикална, защото аз за това го харесвам - заради нивото което е достигнал в музикално отношение !!!

За съжаление такъв отговор няма как да дам, но се питам едно хлапе дали изобщо ще се замисли !?!?

 

Та ти от един въпросник, който за да получиш си дал лични данни директно поемаш задължение за военна намеса и си принуден да изучаваш китайски език, ако искаш да продължиш да следиш изявите на изпълнителя който харесваш !!!!

 

Това което пиша не се случи само с мен. Случи се на всички/ фенове от САЩ, Канада,Испания, Русия, Тайван, Хонг Конг, Тайланд, Виетнам......които кандидатстваха за членство във фен група извън територията на Китай, но при разговори с фенове в Китай се оказа, че и при тях е така, че даже от тях се искат и подкрепа на търговските марки, който рекламира идола им. Правилото е- купуваш билет за някакво негово участие/фестивал, фен-среща,запис на тв предаване...../ но за да получиш правото да го купиш трябва да закупиш и продукти от определена търговска марка! Това било за насърчаване на икономиката на страната.Интересното е, че китайците го намират за напълно нормално и редно !?!?

 

Просто всяка страна на фенстването е впрегната в обслужването на държавната китайска политика !

 

За съжаление и идола не прави изключение! И той е впрегнат в същата система, ако иска изобщо да има концерти, албуми, изяви  и да се чува музиката му !!!

Чест прави на идолите, които съумяват да предупредят почитателите си по някакъв начин за тази преса, но и за тях е безумно трудно !

Но това е отделна тема ! 
Ако ви е интересно мога да ви споделя и нещичко преживяно от мен по въпроса !

 

И накрая едно мое предупреждение към родителите на тинейджъри от България !

Спасете децата си !!!

/В момента се сблъсквам с фенстването на много българчета към BTS! Ще ги достигнем скоро китайците ! / 

 

 

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

@Kao, не съм наясно с музикалните пазари и култура по света. Самата аз се заинтересувах от к-попа покрай любовта си към Азия, този форум и музиката в киното/драмите. Наскоро, от около година, съм к-поп фен, но по разбираеми причини не навлизам толкова надълбоко, както гореспоменатите фенове. :)
Относно пазара наблюденията ми са основно от статии, филми и предавания от които си вадя изводи.
Според мен китайският музикален пазар в частта си със C-pop (Chinese pop music), както и фен-културата на публиката, много прилича на корейския, което е разбираемо предвид общата им граница, влиянието на съседите им и глобализацията, като цяло. Всъщност халю толкова бързо и стихийно навлезе в Китай, че това доведе до забраната за излъчване на повече над определено количество к-поп/к-драми, забраната за работа на корейски изпълнители в Китай и обратното. Любимата ми група е пряко засегната от това, но политиката играе огромна роля в бизнеса (обратното също важи) и остава единствено да се надяваме нещата да се уталожат с времето. Имайки предвид ограничените социални медии в Китай и езиковата бариера пред повечето хора, става много по-трудно да се разучи толкова подробно самата култура на фен-групите. Да, имат фен-бази, имат популярни шоу формати, които промотират изпълнителите, светещи банери по клипове съм виждала повече отколкото лайтстикове, но като цяло ми се струват доста близки като фендъми и начина на изразяването им.

За Япония важи всичко описано горе по отношение на езиковата бариера и социалните мрежи, но наскоро научих нещо много интересно. Страната на изгряващото слънце е вторият по големина музикален пазар в света и първи по физически закупени музикални продукти. J-pop се прави основно на японски и предвид рестрикциите в YouTube, който ми е пръв източник на музикално ъпдейтване, нямам удоволствието да се запозная с фенската им култура. Което е жалко, защото знам, че и японците са много отдадени почитатели и мисля, че там в пълна сила важи правилото за лоялността към групата и айдъла. Наистина ще ми е  интересно са чуя хора, които са по-навътре в нещата да споделят мнение за японските фенове. Сигурна съм, че има какво да се каже по въпроса за фендъм културата им.
 

Препоръчвам следните филми, където може да си извадите косвени изводи за японския и китайски  музикален бизнес, и в частност фенството:
Лъжецът и неговата любима (Япония) Филмът има и версия в корейски, сериен вариант, но аз не го препоръчвам.

Ожених се за анти-фен (Китай) Много симпатично, леко филмче
 

Съжалявам, че не бях особено полезна, но пък давам повод да се разтърсите самите вие и да споделите каквото намерите по темата. :)

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

@Kao, къде ме върна..."Хищните вещи на века"...трябва да си го припомня, за да мога да направя паралел, но много е възможно да има допирни точки. Но ще пиша пак след като го погледна:D

 

Off Topic

Отбивам се само да вметна, че разказа на Лино Алдани- "Онорофилм", много повече ми напомня за днешния живот в социалните мрежи. Още не съм препрочела вещите...:D

 

Редактирано от cucyta
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Случайно попаднах на видео на ABC по темата, като използваният видео-материал е доста пресен, от някой от последните концерти на EXO.

Писаното по-горе за фенсайта, но във по-лесно смилаем вариант, за хора, които не обичат да четат. <_<

 

 

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...