Jump to content

Recommended Posts

spacer.png

Black Coal, Thin Ice

白日焰火

(дословно Daylight Fireworks)

Черен въглен, тънък лед

Държава: Китай

Жанр: криминална драма, трилър, мистерия, нео ноар 
Премиера: 12 февруари 2014г. (Берлин); 21 март 2014г. (Китай)

Времетраене: 106 мин.

Режисьор и сценарист: Diao Yinan

Участват: Liao Fan, Gwei Lun-Mei, Wang Xuebing

Субтитри: английски и български

Бокс-офис резултат: №66 - $16,460,000

Wiki

IMDB

 

Резюме

Бивше ченге решава да възобнови разследването на поредица от убийства, сложили край на полицейската му кариера. Точно тогава започват да се случват идентични престъпления, които подклаждат нови страхове и съмнения.

Мрачен, суров, жесток, неприветлив. Някои го сравняват атмосферата му с тази в Suzhou River, други откриват прилика с нещата на Джанкъ, както и влияние на Дейвид Линч и братя Коен. При всички положения, обстановката препраща към въздействието на филм ноар, а реалимът е повече от осезаем. Уникалността на ленатата идва от постоянната промяна в окото на камерата, което винаги е насочено към действителността, за да покаже мрачната визия на съвременен Китай. 

 

* Историята се развива на бавно темпо в Североизточен Китай през 1999г и 2004г. Проектът стартира с идеята на режисьора да заснеме детективска история. Той пише сценария цели 8г. и едва третата му версия е филмирана. Афинитетът му към филм ноар също е осезаем. Концепцията за тъмната страна на човешката природа е друга любима негова тема.

Главният актьор, Ляо Фан, напълнява с ок. 22 кг. (44 pounds), за да влезе в ролята на алкохолизиран детектив. 

* Английското заглавие е различно от оригиналното китайско - Bai Ri Yan Huo, което се превежда като Daylight Fireworks. Режисьорът се натъква на фразата, благодарение на свой приятел. "Дневните фойерверки" обясняват същността на определено човешко състояние. Заглавието помага да се конструира разликата между реалност и фантазия. Така "въглища" и "лед" принадлежат към света на реалните неща, "фойерверки" - към фантастичните. Те са двете страни на една монета. Английското име се отнася до 2 визуални улики във филма:

 

 

 

(във въглища са намерени части от човешко тяло, а в лед е извършено убийството; фойерверките пък са фантастичният елемент, който е използван , за да се прикрие жестоката реалност).

- Дневни фойерверки е използвано като метафора за катарзисът, който е необходим на китайския народ

8b8be80fd5730623.jpg

 

 

 

* Филмът спечели Златна мечка в Берлин тази година. Ляо Фан грабна наградата за мъжка роля на същия кинофестивал. Лентата получи позитивна оценка от критиката, но публиката е доста раздвоена по въпроса. Разбирам я напълно. Аз също съм някъде по средата. Мога да изнеса на преден план силните технически елементи на продукцията. Още в началото в ума ми останаха 2 много осезаеми кадъра: този с търкалящото се шише във фабриката и другият - с лежащият на пътя моторист, който напомняше на астронавт, попаднал на друга планета. Това вдъхва на Black Coal, Thin Ice арт звучене.

Смразяващ реализъм лъха от този филм и именно ледената атмосфера сковава всякакви коментари от страна на гледащия. Иначе изпълненията са безупречни. Историята също е интригуваща.

Ако трябва да сравнявам с лентата на Йоджи Ямада, която взе приза за женска роля в Берлин, двата филма са коренно противоположни: студената китайска действителност срещу топлотата на японската история.

 

Интервю с Wang Xuebing

 

До началото на 2014г. 55-годишният тогава режисьор Инан Диао, бил почти непозната фигура във филмовите среди. Имал е 2 филма преди това, добре приети от критиката. 

Той е роден през 1969г. Завършва Централната академия за драма. Първоначално работи като сценарист, а през 2003г. прави режисьорски дебют с филма "Униформа". Следващият му проект, Нощен влак (2007) е включен в секция Особен поглед в Кан. Черен въглен е неговият четвърти проект - "най-комерсиалният арт филм" - според личното му определение.

 

Интервю с Инан Диао

- Искал е филмът да покаже абсурдите в съвременен Китай. Според него е почти невъзможно в наши дни да се напише абсолютно измислена история. Всеки творчески процес се влияе от събития в реалния живот.

Защо снима филма в малък град?

- Азиатските градове се променят прекалено бързо. Провинциалните градчета създават контраст с по-бавните си темпове на промяна. Затова подобна история на неразкрито убийство може да се случи само в по-малко населено място. Освен това, от гледна точка на кинематографията, малките градове предлагат много по-добра основа за създаване на филм... Стилът на заглавието е повлиян от The Maltese Falcon, The Third Man и Touch of Evil.

- При снимките често е използван статив

- В основата на филма стои доверието, или по-скоро, липсата на такова между героите. Героите си мислят, че са намерили истината, но след това осъзнават, че са далеч от нея, което прави историята по-емоционална.

- Black Coal, Thin Ice  е четвъртият китайски филм, спечелил Златна мечка (след Червено сорго, Woman seasame oil maker, Tuya`s marriage). За разлика от останалите 3, той се представя стабилно и в бокс-офиса на страната. Според Диао, това е така, защото китайската публика израства с годините и днес все повече се нуждае от арт кино, не от хитови заглавия. Диао смята, че продукцията му е комбинация от двете;

 

Интервю от Кинофестивала в Сидни

 

 

 

 

Торент

 

С български субтитри

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ходих току що да го гледам.... Аз ли съм много зле или края беше изключително незавършен. Нищо не разбрах от намеците накрая на режисьора.

Не разбраха кой пускаше тези фойерверки накрая и това някакъв сигнал към мадамата ли беше, тя ли беше наистина убийцата, кой й е помагал, изобщооо...

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хаха! Това объркване се създава умишлено в някой филми, за да накарат зрителя сам да си направи изводите.

 

 

Тя призна накрая, че сама е отговорна за убийството. Фойерверките май ги пускаше полицая. Това беше начин да се отърве от напрежението, което беше натрупал през цялото време. Един случай, продължил с години, объркал животи, съсипал съдби и накрая всичко да се обърне по такъв начин.

И за не мога да кажа, че тя е била истински злодей. По лицето й беше изписано страдание, въпреки че съжителството с нея е било пагубно за някои хора. Просто е действала по инстинкт и е използвала жертвеготовността на съпруга си в своя полза. А може би обстоятелствата се наредиха по този начин?! 

 

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хаха! Това объркване се създава умишлено в някой филми, за да накарат зрителя сам да си направи изводите.

 

 

Благодаря много за отговора :up: , мен това ме подразни най-много,че 

не показаха кой пуска фойерверките

 

Но азиатските филми нещо не са за моята кръвна група, не ги разбирам и ме оставят много раздвоена и гневна, че не съм ги разбрала. Ще си гледам аз драмичките  :slap:  :rofl:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Този филм не е много удачен за начало. Все пак е нетипичен, фестивален, а много често фестивалните ленти са страшно неразбираеми за голяма част от зрителите. Аз самата понякога съм изпитвала подобно нещо и сега се сещам за тайландския "Чичо Бунме", който ми въздейства дълбоко на няколко нива, макар и да остана неразбран в голямата си част.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Вече официално е обявено!

На 4 септември е премиерата на "Черен въглен, тънък лед"! Не пропускайте това събитие! То ще доведе до още филмови премиери от Далечния изток у нас! Това е началото! 
Поканете приятели и познати в Дом на киното от 19.30ч. Нека всеки разпространи новината, за да привлечем повече хора!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Подсещам ви за голямото събитие днес. Ще има официално откриване. Ако пропуснете прожекцията, филмът ще бъде прожектиран в още няколко кина този месец.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ха, по случайност го гледахме вчера със съквартиранта:)

Ако е било, за да се покаже "мрачната атмосфера на съвременен Китай" - успели са. Във всички други отношения филмът ми се видя твърде проточен. Не симпатизирах на никого от героите - ченгетата бяха престъпно небрежни, главният - доста противен, а оная егоистка няма какво да я коментирам. Като цяло филмът не ми остави никакво хубаво чувство. Бих се радвала да изпитам наслада от гротескна естетика или интересни идеи, но не видях ни естетика, ни идеи. Само куп неприятни хора на неприятно място.

Няколко думи за поведението на многострадалната геновева - пазете се, съдържат тежки спойлове:

Не можах да й посъчувствам на тази овца, може би защото по презумпция предпочитам злите гении пред добрите идиоти. Първите поне успяват да вредят само на враговете си, а не на всички наоколо. Тая съсипа всичко, което се докосна до нея. Разбирам палто да прецакаш. Разбирам и пари да нямаш. Ама да се емнеш да го плащаш в натура? От какъв зор? Дългове се изискват по редица начини, но никой от тях не предвижда интимни забави. Ако е била насилвана, да се е оплакала в полицията. Но не - тя с многострадалната си физиономия ходи с клиента по хотели, а за финал на кретенията го коли. Тук да кажем, че е защитила "честта си" или нещо такова. Ама не, вместо да понесе достойно отговорността за извършеното, тя отново се скатава по полов път. Този път мъжът й го отнася - и тя явно няма нищо против той да живее като призрак, вместо тя да живее в затвора. Да кажем, че му е била безкрайно благодарна? Да бе, вместо това си търси ново гадже, щото с "мъртвец" не се живее готинко. Даже не се спира на първия си убит кавалер, ами продължава да прави опити да се задоми. После отново лъже, този път за да натопи мъжа си.

Та изводът ми е - защото ТЯ е плащала с оная си работа и защото ТЯ толкова години не е направила самопризнание, един човек е умрял намушкан с нож, още няколко пречукани с кънка в тиквата, мъжът й е живял като мираж някакъв и е умрял, застрелян като куче на улицата. Всичко това, просто защото тя е искала да подобри качеството си на живот. Според мен това е отвратително.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хаха! Много искрен коментар! Има ги и такива хора в днешно време. Очевидно и в Китай се намират, и то доста често, след като режисьорът е решил да прави филм по подобна история. Абсурдите нямат край.

Предполагам, подобни са били чувствата на повечето зрители, гледали филма. И моите не се различават много. Мен обаче техническата част ме впечатли най-осезаемо при първото гледане.

 

П.П. kcekce, препоръчвам ти, след тази лента, да изгледаш другата, която взе награда от кинофестивала в Берлин. Ще видиш, че тя е коренно противоположна като атмосфера и усещане.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мен по-скоро друго ме дразни в този филм. Ако режисьорът е искал да "отвори очите" на съвременния китаец, не биваше да прави картината толкова безнадеждна. От цялото нещо просто лъхаше отчаяние, безсмисленост, разочарование. След преглед на такъв филм човек не си тръгва окрилен или решен да промени тази ужасна реалност - тръгва си с чувството, че по рождение е в задънена улица и че там ще си умре. Много подобни са хиляди руски и български филми за "жестоката действителност", включително и нашумелият "Левиатан". Не виждам на кого може да му помогне по някакъв начин в живота или поне да му достави удоволствие филм, показващ ясно, че човекът е неспасяем вид и че най-доброто за вселената е хомо сапиенс да се самоизтреби.

 

Мерси за съвета, Ukio, ще го пробвам другия филм, ако е коренно противоположен :28558:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И аз винаги търся надеждата в даден филм. Гледала съм такива ленти, които буквално сриват зрителя и въобще не искам да си спомням за тях. Обаче в този има нещо повече. Колкото повече го гледам, повече ми харесва. Тук, освен надежда, героите търсеха и истината и с откриването й се затвори един порочен кръг. Може в бъдеще да се появят нови, но важното е, че всички оцелели ще започнат да живеят отново и ще си отдъхнат за момент. 

Тъкмо се връщам от прожекцията, на която присъстваха под 50 човека и изглежда повечето останаха доволни. Колегите от радиото много го харесаха, особено техническите му показатели и монтажът. В това отношение филмът наистина е направен като по учебник.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Малко офтопик сравнения, затова -спойлер;)

 

 

Предната китайска драма, която гледах (пише се копродукция, но изглежда е само заради финансирането от други държави) беше "She, a chinese". С кажи-речи същите депресарско-реални мотиви - забутано крайче на огромния Китай, мизерия и неразбиране, егоизъм, жестокост, изнасилване, безразличие, безизходица. Дори финалът беше донякъде внезапен и отворен, като на "Дневния фойерверк":) Само че главната героиня през цялото време търсеше изход от тази унила и няма безнадеждност, показа открит протест срещу случващото се. Краят, колкото и незадоволена да ме остави, навеждаше на мисълта, че девойката ще продължава да търси. Сигурно без успех, но поне ще пробва. В отчаянието и безсилието й имаше движеща сила - не се страхуваше от нищо, защото в нейните житейски ситуации май предпочиташе да умре, вместо да търпи смирено и просто да съществува. Докато в "Дневния фойерверк" единственият, който получи, каквото търсеше, беше оная пиянка детективът, който не очакваше нищо от бъдещето. За мен животът му приключва там - разкрил си е залежалия случай, фойерверки и точка. Друга интересна занимавка няма. Ще продължи да пие, докато не пукне.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Някой да ми върне тези загубени час и нещо. 

 

Off Topic

Ченге - алкохолик най накрая успява да вкара в затвора жена, която е жертва на насилие, убива мъжа и прави секс с нея.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...